skojardumedmig.blogg.se

Veronica Maggio

Kategori: Allmänt

Min absoluta favoritartist heter Veronica Maggio. Jag och Fanny började lyssna på henne någon gång på mellanstadiet, på högstadiet var hon ett ihållande tema och nu har hon gripit tag i oss såpass att vi nog aldrig kommer släppa hennes musik. Det som är så speciellt med Maggio är att man kanske aldrig upplevt det hon sjunger om sina texter, man kanske aldrig varit kär, blivit förrådd, stått och väntat i kön till klubbar eller haft en hemmafest, men ändå så ligger man där i sin säng och tänker "Åh, PRECIS sådär är det. Precis sådär känns det." Och sedan då man börjar uppleva saker hade Maggio alltid rätt. Hon romantiserar inte verkligheten, hon avbildar den. Hon sjunger om rädslan att fastna i en tråkig verklighet, hon sjunger om ytliga vänner, hon sjunger om att känna sig nere på fester, hon sjunger om att vara kär och framförallt att längta, något som jag och Fanny är experter på. Oj vad vi har längtat genom hela högstadiet och gymnasiet. Jag tvivlar på att vi någonsin kommer sluta längta och vara otåliga. 
 
 
 
Hon verkar ha ett så otroligt brett känslospektrum att alla borde hitta igen sig i åtminstone en av hennes låtar.
 
 
 
 
I en intervju från programmet "De kallar oss artister" får hon frågan:
 
"När man hör dina låtar så känns det som att du är en nostalgiker, stämmer det?"
 
Varav hon svarar:
 
"Det är mer så att jag har lätt för att gå in i det förlutna, och gå in i ett ögonblick, frysa det och beskriva det. Det behöver inte betyda att jag vill tillbaka dit. Det är bara roligt att måla upp bilden."
 
Och det är precis det jag skulle vilja göra i framtiden någongång. Kunna skriva på ett sätt att resultatet blir en avbild av det ögonblicket, med känslorna, lukterna och omgivningen. 
 
Här är en länk till programmet som jag rekommenderar alla att se!!!
http://www.svtplay.se/video/2421580 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: